سوال مهمی امروزم را درگیر کرده که چه تفاوتی در انواع سمعک و البته قیمت آن وجود دارد؟

هیچ و خیلی...

بگویم هیچ چون گاهی واقعا هیچ و بگویم خیلی که گاهی خیلی...

توضیح آنکه تجویز سمعک موضوعی تخصصی و پیچیده است مبتنی بر ادراکات فیزیولوژیک، فیزیولوژی، آناتومی،پاتولوژی و البته فیزیک صوت و صد البته آگاه از وضعیت اجتماعی استفاده کننده.

از ویدکس تا اتیکن، از استارکی تا یونیترون، از سمعک فوناک تا سمعک زیمنس، بیشتر شبیه مارکهای مختلف آدامس می مانند وقتی متنوعند و مشکل در سرجای خود باقی و حاضر است و آن جیب خالی خریدار و قیمت عالی آنها که البته اگر این تنوع برند در آدامس باشد...

پس از ارزیابی دقیق وضعیت شنوایی توسط شنوایی شناس حاذق و متبحر، می توان قضاوت کلی درباره نوع کلی سمعک داشت.

مجادله بین سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ، در گام نخست به نفع سمعک دیجیتال پایان می یابد وقتی مزایای سمعک دیجیتال به چربی بر سمعک آنالوگ می چربد.

این از این...

اما سوالی اینجا مطرح می شود که بین انواع پشت گوشی، داخل گوشی، ریک و کانال و ... کدامیک را برگزینیم؟

جواب کمی تخصصی  وشاید پیچیده است. این مهم بین شنوایی شناسان هم محل مباحثه است که هر کدام مزیتی و ایرادی نمیاین دارند...

واقعیت شهود اینست که از آنجا که شرکتها کوشیده اند با کوچکتر کردن سمعک، این محبوب حساس را نامریی کنند؛ بسیاری از قابلیتها از جمله میزان تقویت صوت، دستخوش ضعف و کاستی شده است. سر و صدا و سوت کشیدن سمعک که خود چالشی قدیمی و پایدار در سمعکهای کاملا در کانال(CIC) بوده است. همین جا پاسخی غیر علمی اما محکم می توان صادر نمود که بجز در مواقعی که چاره ای جز سمعکهای داخل گوشی نداریم، سمعکهای CIC یا کاملا داخل کانال، گزینه های محبوبی هستند اما باید بدانیم که به اندازه خودشان باید از این زیباهای کوچک انتظار داشت.

با عبور از سمعکهای کاملا داخل کانال به سمت سمعکهای پشت گوشی و همزمان با پذیرش سمعک بعنوان یک وسیله ی زیبای مفید که حس غرور را دوباره به ما بر می گرداند، اوضاع به سامان تر می شود. افزودن قابلیتهای مختلف همچون قابلیت شارژ مجدد باطری، ضد آب بودن،وایرلس بودن، قابلیت حذف سر و صدای زمینه (NCE) و دهها برنامه ی داخلی سوار شده بر روی پلتفرم این سمعکها، به روشنی مزیتشان را به سمعکهای کاملا در کانال می نماید. البته اینجا شنوایی شناسان از من خرده نگیرند که هان ای برادر! چه غافل نشسته ای که داخل گوشیها هم چنینند! آری. مهرویان شنوایی شناس. می دانم که آنها نیز چنانند. اما شما نیک می دانی به مدد تجربه که چه تسهیلاتی از سمعکهای پشت گوشی در انتظار مشتری است. از سهولت در تعویض قطعات مصرفی تا سهولت در تعمیر و تنظیم...

 

با انتخاب سمعک پشت گوشی بعنوان گزینه ی محبوبمان، به مرحله بعد یعنی بخش خطیر تنظیم سمعک وارد می شویم. در این بخش شرکتهای تولید کننده و شنوایی شناسان همکاری نزدیکی را شکل داده اند. بطوریکه عمده برنده دارای نرم افزاری خاص برای برنامه ریزی سمعک هستند چنانکه در مورد گوشیهای موبایل دیده ایم وقتی با کامپیوتر سینک می شوند.

واقعیتی غیز قایبل کتمان، تاثیر سواد و تجربه ی شنوایی شناس در بومی سازی برنامه تنطیم سمعک با ویژگیهای فردی مشتری و نیز انعطاف تجربه شنوایی شناس در برنامه ریزی با عنایت به این فرامین کمپانیها می باشد. شنوایی شناس مجرب، از این برنامه ها بهره می برد ولی تجربه و تخصص و دانش وی عامل تعیین کننده میزان تقویت شذت صوت در فرکانسهای مختلف است. بطوریکه که برخی شنوایی شناسهای با تجربه، برنامه های متنوعی از تنطیم را در جلسات مختلف مشاوره در اختیار استفاده کننده از سمعک قرار می دهند تا با انطباق با محیط صوتی استفاده کننده از سمعکف بیشترین بهره برداری از شبیه سازی شنوایی انسان، اتفاق بیافتد.

 

آیا بیمار می تواند به این امور خطیر وقوف حاصل کند؟

پاسخ حدودا منفی است.

 

چه کنیم؟

حدودا اعتماد

 

به چه کسی؟

به شنوایی شناس مطرح، ورزیده، مجرب، تحصیلکرده و البته مرکز ارزیابی شنوایی و تعادل معتبر...

 

اعتبار اینها را از کجا بسنجیم؟

مشاوره با متخخصان گوش و حلق و بینی، تحقیق در اینترنت، بازدید از مرکز و مشاوره با شنوایی شناس و بررسی انطباق با گفته های فوق و...

 

چقدر هزینه کنیم؟

این سوال مهمی است و بالطبع جواب مهمی در بر دارد. باید بدانید چه می خواهید تا بهترین را بخواهید. از شنوایی شناس خود بخواهید تفاوت مدلها و برندهای مختلف را برای شما شرح دهد. به واقع تمامی کمپانیها و برندها، حداکثر کارایی های خود را در آخرین مدل خود قرار داده اند مثلا کمپانی ویدکس دانمارک در حال حاضر بالاترین قابلیتهای سمعکها خود را در مدل یونیک 4 خود قرار داده است. شاید شما در نگاه نخست هیچ تفاوت طاهری بین یونیک 3 و 4 کشف نکنید. درست است. امروز دیگر قابلیتها روی نرم افزارها و  پلتفرمها سوار است. دو وسیله با یک شکل اما کارارییهای مختلف. مجددا اینجا می رسیم به شنوایی شناس. می توانم در این قسمت یک جمله ی حیات بخش در اختیاز شما بگذارم:

وقتی شنوایی شناس خود را انتخاب نمودید و به وی اعتماد کردید، اینجا وظیفه ی شما به پایان رسیده، بودجه ی احتمالی خود را در اختیار وی بگذارید و راحت باش. با احتمال بالایی، وی بهترین گزینه را که حداقل خود وی با آن بسیار راحت است در اختیار شما قرار می دهد.

 

چرا باید به شنوایی شناسم اعتماد کنم؟

وقتی شما کاندیدای استفاده از سمعک می شوید احتمالا شنوایی متفاوتی از یک فرد با شنوایی طبیعی دارید. ارام باشید. شما فقط شنوایی متفاوتی دارید. این یک فاجعه نیست. منطقی برخورد کنید و از راه حل مناسبش بهره ببرید. شما سالهای آتی را با سمعک می گذارانید و سمعک بخشی از زندگی شما می شود. پس مهم است که شنوایی شناس را در انتخاب سمعکی که وی با آن راحتتر است، آزاد بگدارید. اصرار شما به انتخاب نوع خاصی از سمعک در شرایطی که پیشنهاد شنوایی شناس مدل دیگری است احتمالا در بلند مدت به نفع شما نخواهد بود. از این به بعد شما با کمک شنوایی شناس خود بهتر می شنوید پس به نفع شما خواهد بود که رابطه خود با شنوایی شناستان را اصلاح کنید!

گرانتی و سرویس یکی از بخشهای مهم در انتخاب سمعک می باشد. به هر روی شما یک وسیله الکترونیک پزشکی در اختیار دارید که به همان حساسیت که برای شما به همراه دارد، موجودی حساس و آسیب پذیر است. به فرض که شما بسیار انسان منظم و محتاطی در مزاقبت از سمعک باشید، به مرور زمان (حدود 2 سال) این سمعک کاراییهای خود را از دست داده و نیاز به مدل جدیدتر بوجود می آید. اینها گذشته از حوادثی چون سرقت، آب خوردگی، صدمه فیزیکی و ... می باشد.

 

کلام پایان:

شنوایی حس برگزیده خداوند است آنگاه که فرمودند " ان الله السمیع العلیم"

مراقب این حس تحسین شده باشیم. وقتی متوجه آثار کم شنوایی شدیم، بدون مکث و تردید به شنوایی شناس مراجعه کنیم و کار را به کاردان بسپاریم. به اندازه ی نیاز هزینه کنیم و در برنامه های توانبخشی بعد از سمعک شرکت کنیم.هنوز بشر نتوانسته هیچ کدام از مصنوعات خود را به مخلوق خداوند بزرگ نزدیک کند. پس انتظارمان را واقعی کنیم. ما از یک آمپلی فایر پیشرفته برای جبران نقص شنوایی استفاده می کنیم. منطقی باشیم ودرک کنیم که این وسیله برای کمک به ما تولید شده نه جایگزینی با شنوایی طبیعی.

برنامه های توانبخشی سمعک، برنامه هایی مهم و هدفمند هستند که سیستم عصبی مرکزی و خلق و خوی شما را به سبک شنیدن جدید، عادت می دهند. علی رغم شکل ساده ی آنها، جلساتی موثر و پرفایده هستند که می توانند به شنوایی شناس در کشف الگوهای صوتی زندگی روزمره شما کمک کنند.

 

برای شما خواننده عزیزم که تا پایان این کلام صبور و مشتاق بودی آرزوی سلامتی دارم.

 

وحید بخشی

کارشناس ارشد توانبخشی شنیداری

اورال تیم

88170349-86030038

www.aural.ir